Palvelut

Roots Physio tarjoaa äitiys- ja lantionpohjan fysioterapiaa naisille sekä raskaus-, purentalihas-, urheilu- ja klassista hierontaa

Äitiysfysioterapia

Äitiysfysioterapian tavoitteena on äidin terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen raskauden aikana sekä synnytyksen jälkeen. Raskauden alusta lähtien naisen vartalossa tapahtuu valtavasti fysiologisia sekä anatomisia muutoksia, mikä on toki luonnollista ja tarkoituksenmukaista, mutta muutokset voivat saada aikaan hyvinkin erilaisia tuntemuksia omassa tutussa kehossa. Kasvavan vatsan vuoksi kehon painopisteen muutos voi vaikeuttaa kehonhallintaa sekä aiheuttaa ylimääräistä kipua. Myös hormonitoiminnan muutokset raskausaikana vaikuttavat kehoon ja osa vaikutuksista voi jatkua vielä synnytyksen jälkeen.

Äitiysfysioterapiassa hoidetaan kehon kiputiloja ja toimintahäiriöitä, tuetaan ja neuvotaan raskausajan liikuntaan liittyvissä asioissa, synnytykseen valmistautumisessa sekä edistetään synnytyksen jälkeistä palautumista. Raskautta edeltävän sekä raskauden aikaisen liikunnan on tutkimusten mukaan todettu edistävän synnytyksen jälkeistä palautumista. Äitiysfysioterapiaan voi tulla, vaikka synnytyksestä olisi kulunut useita vuosia.

Lantionpohjan fysioterapia

Lantionpohjan fysioterapiassa pyritään hoitamaan erilaisia lantionpohjan ja keskivartalon toimintahäiriöitä, epätasapainoista hengitystä, virtsaamis- ja ulostamishäiriöitä sekä ennaltaehkäisemään niiden ilmaantumista. Hyväkuntoinen sekä rentoutumiskykyinen lantionpohja yhdessä sidekudosjärjestelmän kanssa edistää lantion sekä sen myötä koko kehon hallintaa kaikessa arjessa ja vapaalla tapahtuvassa liikkumisessa.

Lantionpohjan lihakset osallistuvat sisäelimien kannatteluun ja ne mahdollistavat tarkoituksenmukaiset virtsaamisen ja ulostamisen toiminnot sekä miellyttävät ja sujuvat seksuaalitoiminnot. Lantionpohjan lihaksilla on myös suuri merkitys ryhtiä ylläpitäviin lihaksiin ja hengitykseen. Lantionpohjan puutteellinen kontrolli ei ole ainoastaan ikääntyneiden tai synnyttäneiden ongelma, vaan osa nuoremmistakin ihmisistä on kadottanut normaalin kyvyn hallita usein ylijännittynyttä tai puutteellisesti toimivaa lantionpohjan lihaksistoaan.

Äitiys- ja lantionpohjan fysioterapiassa hoidetaan mm.

• lantion alueen kiputiloja

• selkävaivoja

• erkauman kuntoutusta

• arpia (esim. sektio ja episiotomia)

• lantionpohjan toimintahäiriöitä

• keskivartalon kontrollia

Käytössäni on kuvantava ultraäänilaite.

Roots Physio tarjoaa raskaus-, purentalihas-, urheilu- ja klassista hierontaa

Raskaushieronta

Raskauden edetessä kehon painopisteen muuttuminen johtaa usein tasapainon ja koordinaation häiriintymiseen, jolloin optimaalinen liikkuminen voi hankaloitua ja näin ollen aiheuttaa kiputiloja. Raskaushieronnalla voidaan hoitaa niin kuormittunutta lantiota ja selän aluetta, kuin niska-hartiaseutuakin sekä helpottaa turvotusta.

Purentalihasten käsittely

Lihasjännitykset purentaelimistössä, niska-hartiaseudun tai pään alueella voivat aiheuttaa migreeniä, päänsärkyä kasvojen puutumista ja pistelyä tai muuten epämiellyttäviä tuntemuksia kehossa. Toisinaan myös lantionpohjan toimintahäiriöt voivat heijastaa oireilua purentaelimistössä. Purentalihasten käsittelyllä voidaan rentouttaa ja lieventää lihasjännityksiä vapauttamalla pehmytkudosten kireyksiä sekä käsittelemällä triggerpisteitä.

Urheiluhieronta

Urheiluhieronnassa käsitellään lihaskudoksia ja sen tarkoituksena on vilkastuttaa verenkiertoa, tehostaa aineenvaihduntaa ja toimia palauttavana hoitona esimerkiksi kovan harjoittelun jälkeen. Urheiluhieronnalla voidaan tukea lajispesifiä harjoittelua tai se voi toimia myös rentouttavana hoitomuotona.

Klassinen hieronta

Klassinen hieronta rentouttaa lihaksistoa, vilkastuttaa verenkiertoa, tehostaa aineenvaihduntaa, vähentää turvotusta, rauhoittaa keskushermostoa, poistaa kehon kiputiloja ja lievittää stressiä. Hieronta toteutetaan yksilöllisesti ja se painottuu asiakkaan kehon ongelmakohtiin.

“Äitiysfysioterapiassa hoidetaan kehon kiputiloja ja toimintahäiriöitä, tuetaan ja neuvotaan raskausajan liikuntaan liittyvissä asioissa, synnytykseen valmistautumisessa sekä edistetään synnytyksen jälkeistä palautumista.”

— Riina Hietanen

Mitä Roots Physio tarjoaa